Tanken_Figo

TNO: accijnsverlaging helpt niet, dit zijn de slimmere alternatieven

Door de oorlog in het Midden-Oosten stijgen de prijzen van olie en gas flink door. Gas kost inmiddels ongeveer twee keer zoveel als vlak voor de Israëlische en Amerikaanse aanvallen op Iran, en ook de olieprijs schoot omhoog van zo’n 73 dollar naar (momenteel) 119 dollar per vat Brent-olie.

Voor automobilisten is de pijn al voelbaar aan de pomp. Het dure gas is daarnaast een flinke tegenvaller voor iedereen wiens energiecontract binnenkort afloopt.

Maar wat kan de overheid doen om de prijzen draaglijk te houden? En wat kun je zelf doen?

Accijns of OV?

De meest voor de hand liggende maatregel is het verlagen van de accijns: de belasting op brandstoffen zoals benzine, diesel en lpg. De overheid deed dit eerder al, bijvoorbeeld in 2022 na de Russische inval in Oekraïne. Die korting loopt nog tot eind 2026, al is ze dit jaar iets minder ruim.

Toch is accijnsverlaging volgens TNO inefficiënt beleid. De 200.000 mensen die écht klem zitten door hoge brandstofprijzen, zijn veel effectiever te helpen op een andere manier. Bovendien gooi je er de klimaatwinst mee weg. TNO pleit daarom voor inzetten op elektrisch rijden als de slimmere keuze.

Een andere optie is het goedkoper maken van het openbaar vervoer als alternatief voor de auto. Omdat de Staat volledig eigenaar is van de NS, heeft de politiek relatief veel invloed op de tarieven. Begin dit jaar stegen treinkaartjes al met gemiddeld 6,25 procent, waarmee Nederland al jaren duurder uitvalt dan buurlanden als Duitsland. In Luxemburg is reizen met trein, bus of metro zelfs volledig gratis.

Voor bedrijven is het verhaal nog duidelijker

Terwijl de discussie gaat over accijnsverlaging, laten veel organisaties onbewust veel grotere besparingen liggen. Wij rekenden het uit voor een medewerker die dagelijks 150 km reist:

Vervoersoptie Kosten per jaar
Lease benzine + bijtelling   €14.758
Lease benzine, geen bijtelling   €12.000
Lease elektrisch + bijtelling   €10.578
Lease elektrisch, geen bijtelling   €8.250
OV via NS Business Card   €5.250
OV via Figo   €4.488

De lease benzinerijder met bijtelling kost meer dan drie keer zoveel als diezelfde medewerker die via Figo met het OV reist.

En toch voelt OV duur, waarom?

Omdat je de kosten van een leaseauto nooit op één factuur ziet. Het leasecontract, de verzekering, het onderhoud en de bijtelling staan verspreid over meerdere facturen en worden zelden bij elkaar opgeteld. Die verborgen kosten maken het verschil onzichtbaar.

Bij Figo maken we het wél zichtbaar. We optimaliseren NS-abonnementen automatisch, zodat medewerkers altijd met het juiste abonnement reizen. Zakelijke en privé ritten worden automatisch geregistreerd en betalen organisaties nooit te veel.

De échte besparing zit niet aan de pomp

Die zit in de keuze hoe je medewerkers reizen. Met Figo bespaar je gemiddeld 10 tot 15% op je jaarlijkse OV-kosten. Daarnaast bieden we toegang tot deelvervoer zoals Check, Greenwheels en MyWheels — zonder maandelijks leasebedrag of bijtelling. Dat vergroot de flexibiliteit van je organisatie, stimuleert duurzamer reisgedrag en ontlast de parkeerdruk bij je eigen pand.

Zo helpt Figo je niet alleen om de impact van hoge brandstofprijzen te vermijden, maar ook om structureel slimmer en goedkoper te reizen.

Bespaar slim, elke rit weer

Kies jij ook voor de beste besparing?

VRAAG ADVIES AAN